Jumaat, 17 Julai 2009

Antara Mutiara Air Tawar, Air Masin, dan mutiara Kristal Swarvoski

Salam, dan bertemu lagi, hari ni nak kongsi tentang ketiga-tiga jenis mutiara macam yang disebut di atas..

Lazimnya kita sudah kenali mutiara air tawar (Freshwater pearl) dan mutiara air masin (Saltwater Pearl). Walaupun tidak terdapat perbezaan yang ketara di antara keduanya, namun pasaran terutamanya di Sabah ini memperlihatkan mutiara air masin mempunyai kredibiliti nilainya tersendiri.

Mutiara biji air masin boleh mencecah hampir atau melebihi ratusan ringgit Bagi sebiji.
Begitu juga rantai mutiara pada 18 inci pun boleh mencecah ribuan ringgit. Ia jauh berbeza dengan mutiara air tawar walaupun tiada perbezaan yang ketara di antara keduanya.
Faktor ini sebenarnya dipengaruhi oleh permintaan dan penawaran. Mutiara air masin payah diperolehi sedangkan sedangkan mutiara air tawar amat banyak dihasilkan menyebabkan ia banyak terdapat di pasaran. Ini yang menyebabkan mutiara air masin ini tinggi nilainya berbanding air tawar.

Satu lagi pula jenis mutiara buatan yang terdapat di pasaran ialah mutiara
swarovski. Mutiara swaroski sama adalah dihasilkan seperti kristal swarovski dari pengeluar yang sama. Konsepnya adalah kristal swarovski yang kemudiannya disaluti dengan mutiara secara sentetik. Pelbagai warna yang dihasilkan oleh mutiara ini adalah dipengaruhi oleh warna kristal yang terdapat di dalamnya.

1 ulasan: