Jumaat, 17 Julai 2009

Jangan Tertipu, ketahui tips mengenal mutiara Asli

Soalan yang baik saya kira..
Terdapat beberapa cara yang boleh diguna pakai sewaktu mahu membeli mutiara.. ni ada beberapa tips yang saya perolehi hasil perkongsian ilmu dengan 'dealer' saya, dia ni dah lebih 20 tahun bergelumang dengan mutiara-mutiara nih.. Jom tengok..dah tau, lain kali sebelum beli test dulu, asli atau tak..okey..

Kaedah Satu :

'try' lambungkan mutiara tu kat atas tapak tangan. Mutiara yang baik akan dapat dirasa sedikit beban beratnya. Namun demikian terdapat juga dimana kes ada mutiara palsu yang berat, untuk mengetahui asli atau tidak, cuba kopek bahagian luar mutiara tersebut dengan kuku, Mutiara asli tidak terkopek apa-apa,tapi , mutiara Palsu akan terkopek pada bahagian kulitnya..

Kaedah Gunapakai Dua :

Tak Puas hati juga? okey, try kaedah yang kedua ni, cuba gigit mutiara tadi. (ni ekstrim sikit caranya) hehe. Mutiara Asli anda dapat rasa sedikit ngilu [kesat] pada gigi. Macam ada surface agak kasar-kasar pada mutiara [Terasa seolah permukaannya berpasir ], walaupun pada zahirnya kelihatan permukaan mutiara asli tadi adalah sangat licin dan sempurna.
Mutiara palsu pula bila digigit, akan terasa licin, dan berbeza dengan mutiara asli tadi.

Kaedah ketiga :

Bagaimanapun kaedah paling popular ialah dengan membakar mutiara tersebut. Jika melecet kesan dari pembakaran tersebut maka sah ia bukan mutiara asli. Pembakaran tidak akan mendatangkan sebarang kesan terhadap mutiara.

~Selamat Mencuba, dan Pastikan yang 'ORIGINAL' yea ~

6 ulasan:

  1. kalau kite gigit pas uh permukaan dy calar 2 tnde ye palsu ke ori

    BalasPadam
  2. Apa punya artikel ni tulis warna kuning..background putih..mxm mne nk baca

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan ... Kena copy then paste di tmpat lain baru boleh baca ..

      Padam
  3. Susah d bca..klo tulisan color.kuning..He..he..he

    BalasPadam
  4. Susah d bca..klo tulisan color.kuning..He..he..he

    BalasPadam